Günümüzde coğrafyanın gelecekte nasıl bir hal alacağı hakkında çeşitli görüşler vardır.Bu görüşlerden ilki ve belki de en önemlisi coğrafyanın giderek önemini yitirmesi ve sonunda yok olması görüşüdür.Antik çağlarda ve büyük medeniyetlerde coğrafya ve coğrafya bilimi insanlar için yaşadıkları dünyanın sırlarını açıklayan,doğaya uyum sağlamalarına yardımcı olan ve bilinmeyen dünyaların kapılarını açan sihirli bir anahtar olmuştur.Bu insanlar coğrafyanın rehberliğinde dünya ve evren hakkında bilinmeyen bilgilere sahip olmuşlardır.Ama günümüzde böyle bir şeyden bahsetmek pek de mümkün değildir.Bunun en bariz örneklerinden biri eğitim kurumlarımızdaki coğrafya eğitimidir.Her eğitim kademesinde sadece coğrafyayla ilgili belli başlı kavramlar öğretilip bunlar üzerinde duruluyor.Hal böyle olunca öğrenci sadece belirli kavram ve konular üzerinde düşünüp,coğrafya hakkında gerekli bilgilere sahip olduğunu düşünür ve coğrafyayı gerektiği gibi öğrenme gereksinimi duymaz.Böylelikle yeterli bilgi ve donanıma sahip olmayan coğrafyacılar yetişir.
İkinci bir örneğimiz de okullarda öğrencilere okutulan ders kitaplarıdır.Bu ders kitaplarında coğrafi konular ve yeryüzü şekilleriyle ilgili resimlere,etkinliklere pek rastlanmaz.Sadece yazıdan ibaret olan bu ders kitapları öğrencilerin ilgisini çekmediği gibi coğrafya bilimine karşı da bir duyarsızlaşmaya neden olmaktadır.Bu tehlikenin önüne geçebilmek için alınması gereken önlemlerin ilki ders kitaplarının yeniden düzenlenmesi ve öğrencilerin ilgi ve seviyelerine uygun hale getirilmesi gerekir.
Üçüncü bir husus da coğrafya eğitiminde uygulanan ezberci öğretim yöntemidir.Bu yöntemle uygulanan coğrafya öğretiminde belirli kavramlar ezberletilip öğretilmekte,gezip görerek öğrenme yöntemi olan uygulamalı öğretim yöntemi uygulanmamaktadır.Oysa ki coğrafya bilimini öğrenme ve öğretme yönteminde en etkili yöntem uygulamalı eğitim yöntemidir.Maalesef günümüzde uygulamalı eğitim için gerekli olan ders araç ve gereçlerine ayrılan bütçe ülkemizde yetersizdir.Ayrıca günümüzde doğaya ve dünyaya verilen önem giderek azalmaktadır.Bunun en bariz örnekleri ormanların tahrip edilmesi,soluduğumuz havanın çeşitli kimyasallar ve gazlar tarafından kirletilmesi ve bunun sonucu olarak küresel ısınmanın artması gibi olaylar örnek verilebilir.Günümüzde bu ve bunun gibi sorunları en aza indirgemek için yapılan çalışmalar ve araştırmalar çok az ve bu çalışmaları destekleyen resmi ve gönüllü kuruşların sayısı da çok azdır.
Kısacası coğrafya bilimi kaybolmaya yüz tutmuş bir bilimdir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder